Jak poradzić sobie z nerwicą natręctw?

Home / Pytania i odpowiedzi / Stres i metody radzenia sobie z nim / Życiowe porady od psychologa / Jak poradzić sobie z nerwicą natręctw?

Nerwica natręctw to zespół zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych, zwanych również OCD (obsessive-compulsive disorder). Objawiają się one silnym napięciem, które wymusza powtarzanie konkretnych czynności, aż do uzyskania przez chorego wyimaginowanej perfekcji. Poddanie się swoim natręctwom na moment przynosi ulgę i pomaga pozbyć się nieznośnego lęku, który towarzyszy takiej osobie. Niestety, tylko na krótki czas. Nerwica natręctw często objawia się poprzez fizyczne symptomy – bóle głowy, mięśni, stawów, nadmierna potliwość, drżenie rąk, stany depresyjne, połączone oczywiście z koniecznością wykonywania określonych czynności. Dodatkowo bardzo często choremu towarzyszą myśli, na które nie ma żadnego wpływu. Najczęściej chodzi o konieczność powtarzania sobie różnych informacji. Osoby z OCD mają trudności z przetwarzaniem bodźców, które do nich docierają, co generuje poczucie frustracji i przytłoczenia. Jak walczyć z zaburzeniami obsesyjno-kompulsywnymi? Przede wszystkim należy jak najszybciej zdiagnozować problem. Osoby chore, najczęściej zdają sobie sprawę ze swojego problemu i męczy je konieczność wykonywania w kółko tych samych czynności, co zabiera czas potrzebny do normalnego funkcjonowania. Kiedy już mamy świadomość problemu, należy udać się do psychoterapeuty. Na OCD nie ma obecnie skutecznego leku, ale oprócz terapii, czasem stosuje się leczenie farmakologiczne (antydepresanty, neuroleptyki lub benzodiazepiny), które jednak nie leczą schorzenia jako takiego. Mają one na celu poprawę samopoczucia osoby chorej. Zmniejszenie stanów depresyjnych i lękowych, a także próbkę zmniejszenia frustracji i poczucia bezsilności, towarzyszącego poddawaniu się natręctwom. Z OCD da się wyleczyć, jednak jest to proces długi i trudny, wymagający zaangażowania od osoby z zaburzeniami, jej bliskich oraz psychoterapeuty prowadzącego terapię. Chory musi wykonać pierwszy krok i przerwać błędne koło powtarzających się natręctw. Może próbować pracować nad tym samodzielnie, świadomie podejmując walkę z natarczywym pragnieniem, by coś zrobić. Jest to trudne, ale wykonalne. Systematyczne powtarzanie świadomego wybierania czegokolwiek innego, zamiast poddawania się wykonywaniu swoich natręctw pomoże uczynić ogromny krok naprzód, w pokonaniu choroby. Samodzielnie ćwiczenia w połączeniu z wsparciem bliskich (których chory może na początku odrzucać) i dobrze dobraną terapią pozwolą wygrać z zaburzeniami.

Napisz komentarz

Jeśli chcesz podzielić się swoją opinią, napisz komentarz.

Logged in as . Log out?

Możesz skorzystać z poniższych tagów i atrybutów HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

13 + cztery =